Rovio Entertainment Oyj: Pelien liikevaihto kasvoi 7,8 % ensimmäisellä vuosipuoliskolla ja oli vakaa toisella vuosineljänneksellä, Angry Birds Dream Blast -pelin kasvu jatkui

Rovio Entertainment Oyj                                    Pörssitiedote                            8.8.2019 klo 8.30

Huhti-kesäkuu 2019 kohokohdat

• Rovion liikevaihto oli 71,8 miljoonaa euroa (71,8) ja oli täten vakaa vuositasolla; Vertailukelpoisin valuuttakurssein liikevaihto laski noin 3 prosenttia
  • Rovion uusin peli Angry Birds Dream Blast, joka lanseerattiin tammikuun 24., saavutti 14,0 miljoonan euron bruttomyynnin ja kasvoi Rovion toiseksi suurimmaksi peliksi
  • Games-segmentin liikevaihto kasvoi 0,2 prosenttia 65,4 miljoonaan euroon (65,3); Vertailukelpoisin valuuttakurssein liikevaihto laski noin 4 prosenttia. Games-segmentin bruttomyynti oli 65,2 miljoonaa euroa (64,8) tai 0,6 prosenttia kasvua vuodessa; Vertailukelpoisin valuuttakurssein laskua oli noin 3 prosenttia.
  • Käyttäjähankintainvestoinnit olivat 21,3 miljoonaa euroa (22,9) tai 32,6 prosenttia Games-segmentin liikevaihdosta (35,1)
  • Brand Licensing -segmentin liikevaihto laski 2,0 prosenttia 6,4 miljoonaan euroon (6,5)
  • Konsernin oikaistu liikevoitto oli 5,3 miljoonaa euroa (6,0) ja oikaistu liikevoittomarginaali 7,4 prosenttia (8,4)
  • Konsernin oikaistu liikevoitto ilman Hatch Entertainmentia oli 8,1 miljoonaa euroa (7,5) ja oikaistu liikevoittomarginaali 11,3 prosenttia (10,4)
  • Liiketoiminnan nettorahavirta oli 4,8 miljoonaa euroa (1,8)
  • Osakekohtainen tulos oli 4 senttiä (7)

Tammi-kesäkuu 2019 kohokohdat

• Rovion liikevaihto oli 142,6 miljoonaa euroa (137,5) ja kasvoi 3,8 prosenttia vuodessa; Vertailukelpoisin valuuttakurssein liikevaihto oli viime vuoden tasolla.
  • Rovion uusin peli Angry Birds Dream Blast, joka lanseerattiin tammikuun 24., tuotti 20,9 miljoonaa euroa bruttomyyntiä ensimmäisellä vuosipuoliskolla ja on menossa kohti 50 miljoonan euron bruttomyyntiä koko vuoden osalta
  • Games-segmentin liikevaihto kasvoi 7,8 prosenttia 131,7 miljoonaan euroon (122,1); Vertailukelpoisin valuuttakurssein kasvu oli noin 3 prosenttia. Games-segmentin bruttomyynti oli 131,0 miljoonaa euroa (123,4) tai 6,2 prosenttia kasvua vuodessa; Vertailukelpoisin valuuttakurssein kasvu oli noin 1 prosenttia.
  • Käyttäjähankintainvestoinnit kasvoivat 45,1 miljoonaan euroon (37,5) tai 34,2 prosenttiin Games-segmentin liikevaihdosta (30,7)
  • Brand Licensing -segmentin liikevaihto laski odotetusti 28,7 prosenttia 11,0 miljoonaan euroon (15,4)
  • Konsernin oikaistu liikevoitto oli 12,8 miljoonaa euroa (15,6) ja oikaistu liikevoittomarginaali 9,0 prosenttia (11,3)
  • Konsernin oikaistu liikevoitto ilman Hatch Entertainmentia oli 17,4 miljoonaa euroa (18,3) ja oikaistu liikevoittomarginaali 12,2 prosenttia (13,3)
  • Liiketoiminnan nettorahavirta oli 8,0 miljoonaa euroa (12,3)
  • Osakekohtainen tulos oli 11 senttiä (16)

Avainluvut

4-6 4–6/ Muutos, 1-6/ 1-6/ Muutos, 1–12/
Miljoonaa euroa 2019 2018 % 2019 2018 % 2018
Liikevaihto 71,8 71,8 0,0 % 142,6 137,5 3,8 % 281,2
Käyttökate (EBITDA)* 9,6 9,3 3,8 % 20,1 23,6 -14,0 % 47,8
Käyttökate-%* 13,4 % 12,9 % - 14,1 % 17,1 % - 17,0 %
Oikaistu käyttökate* 9,6 9,3 3,8 % 20,1 23,9 -15,9 % 47,5
Oikaistu käyttökate-%* 13,4 % 12,9 % - 14,1 % 17,4 % - 16,9 %
Liikevoitto* 5,3 6,0 -11,3 % 12,8 15,2 -16,1 % 31,5
Liikevoittomarginaali, %* 7,4 % 8,4 % - 9,0 % 11,1 % - 11,2 %
Oikaistu liikevoitto* 5,3 6,0 -11,3 % 12,8 15,6 -17,9 % 31,2
Oikaistu liikevoittomarginaali, %* 7,4 % 8,4 % - 9,0 % 11,3 % - 11,1 %
Tulos ennen veroja 4,8 6,8 -29,4 % 12,4 15,8 -21,8 % 32,2
Investoinnit 1,0 0,0 N/A 1,6 0,3 369,0 % 1,3
Käyttäjähankinta 21,3 22,9 -6,9 % 45,1 37,5 20,2 % 78,6
Oman pääoman tuotto (ROE), % 18,5 % 20,6 % - 18,5 % 20,6 % - 21,5 %
Nettovelkaantumisaste (net gearing), %* -66,8 % -63,9 % - -66,8 % -63,9 % - -75,3 %
Omavaraisuusaste, %* 79,6 % 83,4 % - 79,6 % 83,4 % - 83,7 %
Osakekohtainen tulos, euroa 0,04 0,07 -45,1 % 0,11 0,16 -28,1 % 0,31
Osakekohtainen tulos, laimennettu euroa 0,04 0,07 -45,0 % 0,11 0,15 -28,0 % 0,31
Liiketoiminnan rahavirta, netto* 4,8 1,8 162,4 % 8,0 12,3 -34,7 % 42,6
Työntekijät (keskimäärin kaudella) 448 379 18,2 % 435 382 13,9 % 388

*Ei täysin vertailukelpoinen IFRS 16-standardin käyttöönoton seurauksena. Katso tarkemmin Liite 1.

Suluissa olevat luvut viittaavat vastaavaan ajanjaksoon vuotta aiemmin, ellei toisin mainita. Laskenta-kaavat ja määritelmät on esitetty Tunnusluvut-osiossa.

Vertailukelpoisin valuuttakurssein esitetyt muutokset kausien välillä on laskettu kurssaamalla raportointikauden luvut vertailukauden keskimääräisellä Yhdysvaltain dollarin ja euron välisellä valuuttakurssilla ottaen huomioon Yhdysvaltain dollaripohjaiset pelinsisäiset ostokset Yhdysvalloissa sekä globaalit mainosverkkomyynnit.

Toimitusjohtaja Kati Levoranta

Rovion 2019 vuoden toisen vuosineljänneksen liikevaihto pysyi vakaana vuositasolla ja oli 71,8 miljoonaa euroa (71,8). Rovio Games liiketoiminnan liikevaihto oli 65,4 miljoonaa euroa ja oli täten myös viime vuoden tasolla (65,3). Rovion uusin peli Angry Birds Dream Blast jatkoi kasvua ja saavutti 14,0 miljoonan euron bruttomyynnin nousten näin Rovion toiseksi suurimmaksi peliksi vuosineljänneksellä. Olemme tyytyväisiä miten Angry Birds Dream Blast on kehittynyt ja että se on menossa kohti 50 miljoonan euron bruttomyynnin tasoa koko vuoden osalta. Rovion isoimman pelin Angry Birds 2:n bruttomyynti laski vertailukauteen nähden 26,5 miljoonaan euroon (29,7) johtuen pienemmistä käyttäjähankintainvestoinneista, joita optimoitiin kärkipelien osalta.

Kokonaisuudessaan katsauskauden käyttäjähankintainvestoinnit olivat 21,3 miljoonaa euroa, mikä oli hieman vähemmän kuin vertailukaudella (22,9). Alhaisempi käyttäjähankinta vaikutti erityisesti Angry Birds 2:n liikevaihdon kehitykseen. Odotamme elokuussa julkaistavan Angry Birds -elokuvan jatko-osan tuoman medianäkyvyyden mahdollistavan käyttäjähankinnan lisäämisen kärkipeleillemme vuoden toisella vuosipuoliskolla.

Oikaistu liikevoitto katsauskaudella oli 5,3 miljoonaa euroa (6,0) ja oikaistu liikevoittomarginaali oli 7,4 prosenttia (8,4). Liikevoiton lasku vertailukauteen nähden johtui pääosin Hatch Entertainmentin laajentumisista uusille markkinoille 5G-verkkojen levittäytymisen vanavedessä.

Olemme hyvin innostuneita kehiteillä olevista uusista peleistämme: Tällä hetkellä Roviolla on 11 peliä eri kehitysvaiheissa ja näistä kolme peliä on koemarkkinoinnissa. Tavoitteennamme on julkaista vähintään yksi peli maailmanlaajuisesti vuoden 2019 toisella vuosipuoliskolla.

Brand Licensing liiketoiminnan liikevaihto katsauskaudella oli 6,4 miljoonaa euroa (6,5) ollen näin viime vuoden tasolla.  Oletamme Angry Birds -elokuvan jatko-osan ja siihen liittyvän markkinoinnin kiihdyttävän brändilisensointiliiketoimintaa ja tuovan lisää pelaajia Angry Birds -peleihin vuoden 2019 toisella vuosipuoliskolla. Elokuvan jatko-osa saa maailmanlaajuisesti ensi-iltansa elokuusta alkaen ja suurimpien markkinoiden osalta ensi-illat ovat USAssa 14. elokuuta ja Kiinassa 16. elokuuta.

Rovion 80-prosenttisesti omistama Hatch Entertainment Oy, joka kehittää pelisuoratoistopalvelua mobiililaitteille sekä älytelevisioille, julkisti markkinointiyhteistyösopimukset Samsungin kanssa Etelä-Koreassa ja Yhdysvalloissa sekä Vodafonen kanssa UK:ssa, Espanjassa ja Italiassa. Vauhdittaakseen kasvua Hatch hakee ulkoista rahoitusta sekä uusia strategisia kumppanuuksia.

Angry Birds -elokuvan jatko-osan julkaisun ja useiden lupaavien kehitteillä olevien pelien saattelemana olemme innokkaina aloittamassa vuoden 2019 toista vuosipuoliskoa.

2019 näkymät (muuttumattomat)

Rovion liikevaihdon odotetaan vuonna 2019 kasvavan 300–330 miljoonaan euroon ja vertailukelpoisen liikevoiton olevan 9–11 prosenttia liikevaihdosta.

Näkymien perusta

Vuonna 2019 Rovion Games-liiketoiminta jatkaa jo julkaistujen pelien kehittämistä Pelit Palveluna -strategian mukaisesti, toteuttaa kannattavaa käyttäjähankintaa sekä kehittää uusia pelejä. Tavoitteena on julkaista vähintään kaksi uutta peliä vuoden aikana (ensimmäinen peli, Angry Birds Dream Blast julkaistiin 24. tammikuuta). Toisen julkaisun odotetaan ajoittuvan vuoden toiselle vuosipuoliskolle.

Käyttäjähankintainvestointien odotetaan olevan 30 – 35 prosenttia Games-segmentin liikevaihdosta vuositasolla keskimääräisen takaisinmaksuajan ollessa 12 kuukautta. Käyttäjähankintainvestointien määrä voi vaihdella riippuen pelien monetisaation kehityksestä, uusien pelien julkaisuajankohdasta sekä kilpailutilanteesta.

Brand Licensing -liiketoiminnan liikevaihdon odotetaan olevan samalla tasolla tai hieman kasvavan vuonna 2019 erityisesti vuoden toisella vuosipuoliskolla, jolloin Angry Birds –elokuvan jatko-osa on ajoitettu julkaistavaksi.

Konsernitasolla isoin liikevaihdon kontribuutio odotetaan ajoittuvan vuoden toiselle vuosipuoliskolle. Vertailukelpoisen liikevoiton ilman Hatch Entertainmentia odotetaan olevan 12–14 prosenttia liikevaihdosta.

Tiedotustilaisuus ja audiocast

Rovio järjestää vuoden 2019 toista osavuosikatsausta koskevan englanninkielisen audiocast tiedotustilaisuuden kysymys- ja vastausosiolla sijoittajille, lehdistölle ja instituutionaalisille sijoittajille 8.8.2019 klo 14.00-15.00. Tilaisuus on katsottavissa suorana https://www.rovio.com/investors-investor-calendarja myöhemmin samana päivänä tallenteena.

Toimitusjohtaja Kati Levoranta, puh. +358 207 888 300
Talousjohtaja René Lindell, puh. +358 207 888 300

Jakelu: Nasdaq Helsinki, keskeiset tiedotusvälineet , www.rovio.com

Rovio Entertainment Oyj on maailmanlaajuinen, peleihin keskittyvä viihdeyhtiö, joka luo, kehittää ja julkaisee mobiilipelejä, joita on jo tähän mennessä ladattu 4,5 miljardia kertaa. Rovio tunnetaan parhaiten Angry Birds -brändistään, joka sai alkunsa mobiilipelistä vuonna 2009 ja on sittemmin lisensointinsa kautta laajentunut peleistä erilaisiin viihde- ja kuluttajatuotekategorioihin. Tänään yhtiö tarjoaa useita mobiilipelejä, animaatioita ja on tuottanut Angry Birds -elokuvan, joka oli ensi-iltaviikonloppunaan lipputulojen kärjessä 50 maassa, ja jonka jatko-osan, Angry Birds -elokuva 2:n, maailmanlaajuinen elokuvateatterijulkaisu on aloitettu elokuussa 2019. Rovion pääkonttori on Espoossa ja yhtiö on listattu NASDAQ Helsingin päälistalla tunnuksella ROVIO. (www.rovio.com)