Rovio Entertainment Oyj: Angry Birds 2 -elokuva lennähtää teattereihin kesällä 2019

Hittianimaation paljon odotettu jatko-osa on saamassa maailman ensi-iltansa 16 elokuuta, 2019

Espoo, 18 lokakuuta, 2018 - Rovio Entertainment Oyj ja Sony Pictures liidättävät Angry Birds 2 -elokuvan maailman ensi-iltaan elokuussa 2019. Angry Birds fanien pitkä odotus palkitaan suunniteltua aikaisemmalla ensi-ilta päivämäärällä, jolloin rakastetut Angry Birds -hahmot saapuvat juhlistamaan koulujen alkua.

Uusi elokuva on jatkoa maailmanlaajuisesti menestyneelle Angry Birds -elokuvalle, joka oli avausviikonloppunaan toukokuussa 2016 katsotuin elokuva 50 maassa, kuten Suomessa, Kiinassa ja Yhdysvalloissa. Elokuvan maailmanlaajuiset lipputulot olivat yli 352 miljoonaa Yhdysvaltain dollaria ja se on maailman toiseksi eniten tuottanut videopeliin perustuva elokuva. Angry Birds -elokuva oli vuonna 2016 Suomen suosituin elokuva lipputuloilla mitattuna ja keräsi yli 330 000 katsojaa Suomessa. Angry Birds -elokuva ihastuttaa katsojiaan edelleen maailmanlaajuisesti suoratoistopalveluiden ja maksullisten kanavien tarjonnan kautta.

Angry Birds 2 -elokuvan ohjaa Thurop Van Orman, apulaisohjaajaan toimii John Rice ja tuottajana John Cohen. Ensimmäisen Angry Birds -elokuvan linnut ja possut - kuten temperamenttinen Red eli Jason Sudeikis, vauhdikas Chuck eli Josh Gad, possukuningas Leonard eli Bill Hader, Danny McBride eli arvaamaton Bomb sekä Mighty Eaglen pauhaavasta äänestä vastaava Peter Dinklage palaavat jatko-osaan. Myös Hatchlingsit, nuo ihastuttavat pikkulinnut, saavat jatko-osassa isomman roolin.

Tuttujen nimien lisäksi jatko-osan näyttelijäkaartiin liittyvät muun muassa elokuvan pahista näyttelevä Leslie Jones, Golden Globe -voittaja Rachel Bloom, Golden Globe- ja Emmy-voittaja Sterling K. Brown, meksikolainen tähtikoomikko Eugenio Derbez, Zach Woods, Awkwafina, Lil Rel Howery, Dove Cameron, Beck Bennett ja Brooklynn Prince.

Toukokuussa 2018 Las Vegasin lisensiointimessuilla Rovio julkisti vahvimman sisältösuunnitelmansa kautta aikojen. Angry Birds 2 -elokuvan tähdittämänä tulossa on paljon uutta ja ennennäkemätöntä sisältöä Angry Birds faneille, kuten televisiolevitykseen suunnattu Angry Birds -animaatiosarja, joka tuotetaan yhteistyössä lastenohjelmiin erikostuneen brittiliäisen CAKE:n kanssa.

Viime viikolla Lontoon lisensiointimessuilla Rovio julkisti uuden 'Project Magic' -hankkeen. Projektin tuloksena syntyvä sovellus yhdistää fyysisen ja digitaalisen Angry Birds -maailman yhteen lisensioitujen tuotteiden kautta. Joulukuussa 2019 Angry Birds juhlistaa 10-vuotista syntymäpäiväänsä, jonka ympärille Red kavereineen varmasti suunnittelevat muutakin hulvatonta menoa!

Suomen elokuvan ensi-ilta päivämäärä ja ääninäyttelijät vahvistetaan myöhemmin.

Ville Heijari

Markkinointi-, brändi- ja viestintäjohtaja

ville.heijari@rovio.com

Rovio Entertainment Oyj on maailmanlaajuinen viihdeyhtiö, joka luo, kehittää ja julkaisee mobiilipelejä, joita on ladattu jo yli 4 miljardia kertaa. Rovio tunnetaan parhaiten Angry Birds -brändistään, joka sai alkunsa mobiilipelistä vuonna 2009 ja on sittemmin brändi lisensointinsa kautta laajentunut peleistä erilaisiin viihde ja kuluttajatuotekategorioihin. Tänään yhtiö tarjoaa useita mobiilipelejä, animaatioita ja on tuottanut Angry Birds -elokuvan, mikä oli ensi-iltaviikonloppunaan lipputulojen kärjessä 50 maassa ja jonka jatko-osa on tuotantovaiheessa. Rovion pääkonttori on Espoossa ja yhtiö on listattu NASDAQ Helsingin päälistalla tunnuksella ROVIO. (www.rovio.com)